Kwaliteit begint bij de oorsprong

Interview met Jaap Jan Hessels, verkoopmanager

“Klassenoten begon met het leveren aan kleine supermarkten en vakantiewinkels”, vertelt verkoopleider Jaap Jan . “Inmiddels richten wij ons op het leveren van hoge kwaliteit noten voor het topsegment van de markt. De kwaliteit die we nu leveren, was in de begintijd uitsluitend verkrijgbaar bij speciaalzaken of op de markt. Vers verpakte nootjes zijn inmiddels een vast schaponderdeel in de supermarkt geworden.”

Waar komen jullie noten vandaan?

“De dichtstbijzijnde Europese landen waar onze noten vandaan komen zijn Frankrijk, Spanje, Italië en het Oostblok. Daarnaast importeren we noten uit Azië, India, Zuid- en Noord-Amerika. Voor wat betreft overzees ligt het zwaartepunt van de import in Californië. Daar liggen velden met walnootbomen van kilometerslang. De beste walnoten groeien op dezelfde graden van oost naar west op onze aardbol. Dat heeft met het klimaat te maken. Belangrijk bij het inkopen van noten is dat ze uit hetzelfde gebied komen, want een notenoogst aan de ene kant van de berg kan heel anders zijn dan aan de andere kant van de berg. Te veel verschillen in een big bag met noten levert dan weer problemen op tijdens het branden.

Onze samenwerkingspartner De NotenBeurs die de inkoop regelt, heeft specialisten in dienst met jarenlange ervaring in het maken van een selectie. Zij kiezen de noten op kleur en partijen vanuit hetzelfde gebied. Maar hoe dan ook: noten blijven een natuurproduct. Je moet soms concessies doen. Is de zomer extreem warm geweest dan zijn de walnoten donkerder van kleur. Natte periodes leveren meer vocht op in de noot. Dat heeft weer z’n invloed op het branden. Ook mislukken er weleens oogsten door een orkaan of andere natuurrampen.

Welke trends neem je waar?

“Sinds een paar jaar groeit naast noten de belangstelling voor bessen, pitten en zaden sterk. Ook hier sluiten de mogelijkheden die Klassenoten biedt heel goed op aan. Inmiddels leveren we een compleet assortiment aan pinda´s, noten en zuidvruchten, aangevuld met chocoladeproducten, pitten, zaden en rijstzoutjes. Voor elke klant is daar wel iets uit te kiezen.

Vanwege de positieve effecten ervan staan ongezouten noten in de Schijf van Vijf. Mede hierdoor vraagt de consument, in plaats van snacknoten, steeds meer naar een mix van ongezouten naturel noten van goede kwaliteit.

Verder zien wij een verschuiving in het eetmoment van noten. Waren noten vroeger vooral in trek in de wintermaanden, nu maken noten het hele jaar regelmatig onderdeel uit van het menu. Ze worden gebruikt in allerlei gerechten, baksels en salades op verschillende momenten van de dag.